مجله علمی - تفریحی
مجله علمی - تفریحی
گرداوری برترین ها در این وبلاگ

 تفاوت در کیفیت تصاویر:

 

1-کنتراست تصویر و سطح رنگ مشکی :

 ال سی دی ها به دلیل وجود یک منبع نور مجزا در پشت صفحه ، هنگام نمایش رنگ مشکی دچار مشکل می شوند. زیرا باید در هنگام نمایش رنگ مشکی مانعی جلوی آن منبع نور را بگیرد که این کار به طور صددرصدی انجام نمی شود و ال سی دی ها نمی توانند رنگ مشکی را به طور کامل به نمایش بگذارند . بر خلاف ال سی دی ، در پلاسما نور پس زمینه وجود ندارد و هر سلول خود نور مورد نیاز را تولید می کند . بنابراین تنها با خاموش شدن سلول مربوطه رنگ مشکی ایجاد می شود به همین خاطر کنتراست تصویر ( در جه اختلاف میان تاریکترین و روشن ترین رنگ ) در پلاسما بسیار بیشتر از ال سی دی است و از این جهت پلاسما برنده است .

 

2- زاویه دید :

 یکی از مشکلات ال سی دی که پاشنه آشیل آن به شمار می رفت ، زاویه ی دید بود .وقتی شما از کناره ها یا بالا و پایین به تصویر نگاه می کردید ، دارای سطح روشنایی و رنگ متفاوت بود البته در حال حاضر این مسئله تا حدود زیادی حل شده است . در مورد تلویزیون های پلاسما این مسئله کمتر وجود دارد. بنابراین در این مورد هم فعلا پلاسما برنده است.

 

3- عمق تصویر :

 به خاطر فناوری ساخت ، نتیجه حاصل روی پلاسما سه بعدی و عمیق تر به نظر می رسد ولی تصاویر در ال سی دی اندکی تخت تر است.( برنده : پلاسما )

 

4- رو شنایی تصویر :

 همان طور که گفته شد در ال سی دی ها به دلیل وجود یک منبع نور جداگانه می توان به راحتی روشنایی تصویر را بسته به نور محیط تنظیم کرد اما در پلاسما این امکان وجود ندارد و دیدن تصاویر پلاسما در محیط های پرنور و فضای آزاد سخت و مشکل است . ( برنده : ال سی دی )

 

تفاوت در امکانات :

 

 1-Burn In :

 یکی از مشکلات پلاسما امکان ایجاد Burn-In در تلویزیون است . به این معنی که اگر یک تصویر ثابت برای مدتی طولانی روی صفحه تلویزیون باقی باشد . ممکن است شبحی از آن تصویر همواره باقی بماند . این مشکل بیش تر در مورد آرم های شبکه تلویزیون در گوشه ها اتفاق می افتد البته با پیشرفت فناوری این مشکل تا حدودی بر طرف شده است . ( برنده : ال سی دی )

 

2- پخش تصاویر با حرکت سریع :

در ال سی دی بر خلاف پلاسما مشکل زمان پاسخ دهی وجود دارد. یعنی مدت زمانی طول می کشد تا ال سی دی بتواند یک فریم را جایگزین فریم قبلی کند. این مسئله باعث می شود به هنگام پخش تصاویری که دارای صحنه هایی با حرکت سریع هستند ، سایه ای از فریم قبلی روی صحنه باقی بماند. البته این مشکل هم تا حدود زیادی بر طرف شده است . ( برنده : پلاسما )

 

3-امکان استفاده در ارتفاع :

 تغییر ارتقاع در کار ال سی دی ها اختلالی ایجاد نمی کند. به همین خاطر شرکت های هواپیمایی از ال سی دی در هواپیماها استفاده می کند . اما در ارتقاع های بالا تر از 6500متر با کم شدن فشار هوا باعث ایجاد نویز در پلاسماها می شود . ( برنده : ال سی دی )

 

4- مصرف توان :

 ال سی دی به خاطر منبع نور جداگانه ای که دارد ، برای تولید نور انرژی زیادی مصرف نمی کند. در صورتی که پلاسما انرژی بیشتری می طلبد که معمولاً دو برابر ال سی دی است . ( برنده : ال سی دی )

 

برنده نهایی :

 به نظر می رسد که هر دو رقیب در امتیازها با هم مساوی هستند . در دنیای واقعی نیز شرایط به همین گونه است و با قطعیت نمی توان گفت که کدام یک بر دیگری برتری دارد . اگر به دنبال تلویزیون خانگی هستید ، LCD گزینه بهتری است . اصولاً تلویزیون های پلاسما برای مصارف خانگی ساخته نشده اند. اما اگر به دنبال یک تلویزیون با اندازه بزرگ و کیفیت عالی برای یک سالن کنفرانس ، سالن های عمومی و یا سالن بزرگ خانه خود می گردید ، پلاسما را توصیه می کنیم . اولویت های شما تعیین می کند که از کدام یک استفاده کنید.


ارسال در تاريخ پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, توسط ارمین