مجله علمی - تفریحی
مجله علمی - تفریحی
گرداوری برترین ها در این وبلاگ

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که می‌خواهید از رمزهای عبور امن استفاده کنید، ولی در به خاطر سپردن اعداد و حروف مشکل دارید و علاقه‌ای هم به استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت و نگهداری رمزهای عبور ندارید. یادداشت کردن رمزعبور هم که بدترین اشتباهی است که یک خواننده نگهبان می‌تواند مرتکب شود. راه حل امن و مطمئنی که پیشنهاد می کنیم، استفاده از کارت رمز یا PsswordCard است. زیرا با این کارت، علاوه بر اینکه می‌توانید رمزهای عبور قدرتمند و قابل اطمینانی تولید کنید، رمزهای عبورتان را هم در قالب یک کارت کوچک و جمع و جور همیشه همراه تان خواهید داشت. این کار را به نوعی می‌توان یک رمز گذاری ذهنی نامید. از کارت رمز می‌توانید به صورت تلفیقی با برنامه‌های مدیریت رمزعبور هم استفاده کنید، مثلاً رمزعبور اصلی برنامه را از طریق این کارت به خاطر بسپارید.

با مراجعه به سایت PasswordCard به آدرس http://passwordcard.org در سمت راست صفحه یک کارت که به صورت تصادفی ساخته شده را مشاهده می کنید. در بالای ستون سمت راست یک کد ویژه هم برای این کارت درج شده است. این کارت، کارت رمز اختصاصی شما است. کارت رمز ابزاری کارآمد برای ساخت و یادآوری رمزهای عبور عجیب و غریب شما است‫.‬ در این کارت که مملو از عدد و رقم و کاراکترهای مختلف است، ستون‌ها با شکلک های خاص و ردیف‌ها با رنگ از هم جدا شده‌اند‫.‬

حالا وقت آن رسیده که کارت رمزتان را پرینت کرده و در جیب یا کیف پولتان بگذارید. اگر کمی هم خوش سلیقه باشید، آن را لمینیت (پرس) می‌کنید تا دیگر از باد و باران هم گزندی نیابد. کد ویژه ای را که در بالای کارت رمزتان می‌بینید در جای مطمئنی یادداشت کنید. با داشتن این کد می‌توان در مراجعه های بعدی کارت رمز ساخته شده را دوباره مشاهده نمود. برای این کار باید کد مورد نظر را در همان فیلد وارد کنید. اما اگر کارت رمز و این کد را گم کنید، دیگر فاتحه همه رمزهای عبورتان خوانده است و باید به فکر فرآیند مشقت بار بازیابی آنها باشید.

چگونه از کارت رمز استفاده کنیم؟
همانطور که در ابتدا اشاره شد، شاید بسیاری از افراد نتوانند رمزهای عبور طولانی را حفظ کنند، اما کمتر کسی است که در به خاطر سپردن ارتباط تعدادی شکل و رنگ که خودش آن‌ها را مشخص کرده، مشکل داشته باشد.

استفاده از این کارت تماماً به خلاقیت و قوه تخیل شما در معادل سازی شکل و رنگ برای سایت‌های مورد نظرتان بستگی دارد. فرض کنید که عکس بالا مربوط به کارت رمز من است و می‌خواهم برای اکانت تویترم رمزعبور مطمئنی انتخاب کنم. به دلیل علاقه شدید به این سایت، شکل قلب تو پر را از ستون‌های کارت انتخاب می کنم. رنگی هم که بیشتر به این سایت می‌آید، خاکستری است زیرا برای من حکم دفتر یادداشتی دارد که همه چیز را با مداد در آن یادداشت می کنم. حالا می‌ماند انتخاب جهت حرکت برای خواندن کارت، که من به دلیل چپ دست بودن، حرکت از چپ به راست را انتخاب کرده ام. اکنون نوبت خواندن رمزعبور است: علامت قلب تو پر را دنبال می‌کنم تا به سطر خاکستری رنگ برسم، محل تلاقی این دو، اولین حرف رمزعبور من (4) است . حال از چپ به راست تا ته کارت مسیر را ادامه می‌دهم و در نهایت رمزعبور من عبارت است از: 4cAc6m5Bvz5mzX6W

حالا دیگر نوبت قوه تخیل شما برای ساخت رمزهای عبور مطمئن و کارآمد است. برای مثال می‌توان حروف را از چپ به راست، یا از راست به چپ خواند و حتی می‌توان از جهت پایین به بالا و برعکس استفاده کرد. البته بهتر است تنها یک جهت را برای خواندن انتخاب کرد، چون به خاطر سپردن جهت ها، مشکل‌تر از به خاطر سپردن رنگ یا علایم است. البته اگر به خودتان اطمینان دارید، حتی می‌توانید ترکیب رنگ و تصویر را در جهات خاص دورانی یا مربعی هم امتحان کنید.

دقت کنید که شما رمزعبورتان را به خاطر نمی سپارید. بلکه نشان و رنگ مربوط به سایت مورد نظر را به یاد می‌آورید و با مرور کارت، طبق جهت و فرمولی که خودتان انتخاب کرده‌اید، رمزعبورتان را مشاهده می‌کنید. کاری که شخص دیگری غیر از شما حتی با داشتن کارت تان از عهده اش بر نمی آید. چرا که تعداد رمزهای قابل رویت در این کارت بسیار زیاد و کشف یک مورد صحیح برای یک سایت مشخص تقریباً غیرممکن است. به عبارت ساده‌تر ما در این کارت ۸ سطر و ۲۹ ستون داریم که با همین روش ساده‌ای که من استفاده می کنم، می‌توان حداقل ۲۳۲ رمز عبور مختلف ساخت.

استفاده از این سایت رایگان است و شما به راحتی می‌توانید بارها و بارها کارت خود را مشاهده و آن را پرینت کنید.

نکته مهم: به یاد داشته باشید وارد کردن رمزعبور در سیستمی که آلوده به بدافزارهایی از قبیل Keylogger باشد، به هر شکل برای شما خطر آفرین است. حتی اگر رمزعبور بسیار امن و قوی داشته باشید، در مقابل چنین نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی شدیداً آسیب‌پذیر خواهید بود.

برای جلوگیری از چنین مواردی پیشنهاد می کنیم تا وقتی از سلامت و امنیت سیستم مطمئن نشده اید، نام کاربری و رمزعبور خود را در آن وارد نکنید. راه دیگر هم استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت رمزعبور است. با استفاده از قابلیت کپی و پیست این برنامه‌ها تا حد زیادی به کی‌لاگرها رودست زده اید.


ارسال در تاريخ شنبه 29 بهمن 1390برچسب:, توسط ارمین