مجله علمی - تفریحی
مجله علمی - تفریحی
گرداوری برترین ها در این وبلاگ

دوربين مكانيكي (آنالوگ)

يكي از رايج ترين دوربين هاي انالوگ نوع SLRاست اين دوربين داراي يك لنز قابل تغييرمي باشد اين لنز يا به صورت پيچي ويا به صورت خاري مي باشد.دوربين هاي SLR داراي يك اينه است كه با زاويه ي 45 درجه درون دوربين در قسمت مركزي ان تعبيه شده است. اين دوربين نيز داراي يك منشور است كه در يكي از اركان اساسي دوربين هاي عكاسي است.

نوري كه از محيط وارد لنز مي شود به منشور تابيده مي شود و منشور اين نور را بازتابانده و نور بازتابانده از ويزور كه در پشت دوربين قرار دارد به چشم ما مي رسد در واقع وظيفه ي منشور اين است تصوير داخل لنز كه فوكوس شده است را در ويزور تحويل ما مي دهد واز ان به چشم ما مي رسد.

براي قرار دادن فيلم درون دوربين ابتدا بايد قبل از عكاسي دريچه ي پشت دوربين را باز كرده و فيلم را داخل ان بگذاريم به عبارت ديگر قيلم را جا مي زنيم بايد دقت كرد كه فيلم دقيقا جا بخورد. نكته اي كه در بين حائز اهميت است اين است كه حتما بايد فيلم را چند عكس (حدود 2الي 3 عكس) رد كنيم علت ان اين است كه در هنگام جا زدن فيلم هاي ابتدايي چون در مجاورت نور قرار گرفته مي سوزد و اگر ان را رد نكنيم وعكاسي كنيم قسمتي يا تمام عكس ما مي سوزد.

 

اجزاي دوربين مكانيكي(ساختار ان)

در روي دوربين چندين عدد وجود دارد كه يكي از ان ها مربوط به سرعت است در واقع مشخص ميكند كه دوربين پرده ي شاتر را با چه سرعتي كنار بزند و باز گرداند كه اين اعداد كسري از ثانيه هستند يعني وقتي سرعت را روي يك شصتم مي گزاريم و شاتر را فشار مي دهيم وردبين به اندازه ي يك شصتم ثانيه نور را بر روي فيلم ثبت مي كند كه سرعت هاي متفاوتي بر روي دوربين ها نوشته شده است مانند(500 -1000-2000 و...)

يكي ديكر از اعدادي كه بر روي دوربين ها (اغلب ان ها) ثبت شده است سرعت B است كه براي عكاسي نجومي ما نياز به وجود چنين سرعتي داريم يعني اين قابليت به ما اجازه مي دهد كه براي هر مدت زماني كه بخواهيم نور به فيلم برسد در واقع سرعت B همان سرعت بي نهايت است اما اين ويزگي در مورد دوربين هاي ديجيتال صا دق نيست در واقع ما در

دوربين هاي ديجيتال نيازي به سرعت B نداريم بلكه به نور دهي بيشتري نياز داريم .

يكي ديگر از اجزاي روي دور بين دكمه ي شاتر است كه هنگامي كه ان را فشار مي دهيم به دوربين اجازه ي عكاسي داده مي شود.

در روي دوربين سوراخي تعبيه شده است كه دكلانشور درون ان قرار مي گيرد (يا به عبارتي در ان پيچ مي شود )دكلانشور وسيله اي است كه در هنگام عكا سي هاي طولاني مدت براي جلوگيري از لرزيدن دوربين از ان استفاده مي كنيم . البته دكلانشورها داراي دو نوع متفاوت هستند نوع اول داراي قابليت قفل شدن و نوع دوم فاقد اين قابليت است كه توصيه مي شود نوع دوم مورد استفاده قرار گيرد.

قسمت ديگرمحلي براي نصب فلاش است كه البته براي عكا سان نجومي كاربرد چنداني ندارد. 

اما چيزي دريك دوربين مهم است سيستم اپتيكي يا لنز ان است.ايا ما مي خواهيم از موضوع هاي دور عكاسي كنيم ويا نه از موضوع هاي نزديك مي خوا هيم عكاسي كنيم؟در واقع بايد در انتخاب لنز دقت بسيار كرد لنزهاي متفاوتي وجود دارد مانند لنز تله /وايد و..... كه هر كدام كاربرد متفاوتي دارند.

از ديگر اجزاي دوربين انالمگ نوارهايي رنگي است كه براي فوكوس كردن بر روي سابجكت ها انجام مي گيرد. دوربين ها داراي فيلترهايي در سايز هاي متفاوت است. اما براي خريد دوربين بايد فاكتورهايي از قبيل نوع لنز دوربين –قابليت دابل اكسپوز(يعني روي يك فيلم بتوانيم يك فريم بگيريم ) را مد نظر قرار داد.

 

دوربين هاي ديجيتال

در دوربين هاي ديجيتال ما ديگر با فيلم سر و كار نداريم و نيازي نيست كه براي ظهور فيلم هايمان به سراغ عكاس ها برويد. درون ان يك تراشه ي الكتروني به نام CCD و CMOS داريم كه به وسيله ي ان مي توانيم عكاسي كنيم در واقع اين تراشه ها قابليت جذب نور را دارا هستند.

مزيت تراشه ي الكتروني CMOS نسبت به CCDاست كه قيمت CMOS در مقابل تراشه ي الكتروني CCD بسيار ارزانتر است كه البته اندازه ي اين تراشه ها بسيار مهم است كه در چه رنجي قرار دارند يعني چند مگا پيكسل است حساسيت تراشه هم بسيار مهم است البته در حساسيت هاي بسيار بالا به عكس خوبي دست نخواهيم يافت چون پيكسل هاي موجود در عكس نمايان مي شود و عكس زيبايي خود را از دست مي دهد در واقع حساسيت بالا در عكاسي منوال فاكتور مهمي است ولي در جايي كه تاريكي مطلق باشد و هيچ الودگي نوري وجود نداشته باشد.

كيفيت صفحه ي LCDيك دوربين ديجيتال بسيار مهم است اين كه اين صفحه تاريك نباشد و از كيفيت خوبي بر خوردار باشد.

يكي ديگر از اجزاي دوربين ديجيتال HOOD است كه در هنگام عكاسي در روز در حضور نور خورشيد در مقابل دوربين قرار مي گيرد.

Digital Zoom :كيفيت عكس را پايين مي آورد و مانند است كه Zoom نكرده باشيم.

Dgital Mode : نوع عكاسي را مخص مي كند(عكاسي در شب/روز/سرعت/و.....)

Rmote Cable :كابلي است كه به عنوان دكلانشور براي جلوگيري از لرزيدن مي توان از ان استفاده كرد .

USB Port :سيمي است كه به كا مپيوتر وصل مي شودومي توان عكس ها را درون سيستم پردازش كرد.

Noise Reduction:سيستمي است كه هنگامي كه عكس گرفته مي شود ان را به صورت خودكار پردازش مي كند.

دوربين هاي ديجيتال در قطع خانگي (غير حرفه اي ) براي عكاسي افوكال (عكاسي از ماه و سيارات )و پاناراما مفيد است

هم قيمت ان ارزان تر است وهم استفاده از ان راحت تر است .اما بزرگترين عيب اين دوربين ها اپتيكال ضعيف ان است.

منبع تغذيه ي دربين هاي ديجيتال باتري است كه بهترين نوع ان باتري ليتيمي است كه قابليت شار‍ز طولاني مدت را دارد.‍

 

وب كم ها

دوربين ها ي وب كم براي عكاسي از ماه وخورشيد وسيارات مناسب است در واقع از يك CCD كاملا حرفه اي هم بهتر است و قيمت ان هم بسيار ارزان است يكي از بهترين ان ها LPI است كه ساخت كار خانه ي MEAD امريكا است .

 

كاستي ها

نداشتن سرعتي بيش تر04 /0ثانيه .

تراشه گرم شده و نويز بر روي عكس ثبت مي شود .

تراشه ي بسيار كوچك .

 

توانايي ها

خالق شاهكار هاي عكاسي بسيار است .

كاربرد بهينه بدون نياز به منبع خارجي .

قيمت بسيار ارزان وتهيه ي تصاويررنگي .

مبارزه با سلول هاي جوي.

داراي تراشه اي به مراتب حساس تر نسبت به همه ي فيلم هاي عكاسي است.


ارسال در تاريخ یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب:, توسط ارمین