مجله علمی - تفریحی
مجله علمی - تفریحی
گرداوری برترین ها در این وبلاگ

 بلوتوث (Bluetooth) ابداعی دیگر برای راحتی و رفاه بیشتر است. این تکنولوژی برای برقراری ارتباط راحت تر بین وسایل جانبی و کامپیوتر ایجاد شد. مثلا تلفن موبایل شما می تواند شماره تلفن های حافظه خود را با نزدیک شدن به کامپیوتر و به صورت خودکار از آن دریافت نماید.

بلوتوث (Bluetooth) تکنولوژی جدیدی است که نام خود را از پادشاه دانمارکی قرن دهم Harold Bluetooth گرفته است که به زبان دانمارکی blatand مرکب از دو کلمه bla به معنای «تیره پوست» و tan به معنای «مردبزرگ» است که اقدام به یک دست سازی دانمارک و نروژ کرد.

بلوتوث امروزی که عده ای ترجمه آن را به غلط «دندان آبی» معرفی کرده اند، تکنولوژی جدیدی است که برای یک دست سازی ارتباط کامپیوترها و سیستم های مخابراتی بکار می رود و شاید این یک دست سازی مبنای انتخاب نام این تکنولوژی بوده است. (در این مورد مقالاتی نیز درتالار گفتگوی سایت میکرو رایانه وجود دارد).

در سال 1994 شرکت مخابراتی موبایل اریکسون پایه گذار تحقیقاتی شد که هدف آن یک اینترفیس رادیویی ارزان و کم مصرف بین تلفن های موبایل خود و وسایل جانبی بود. در فوریه 1998، پنج شرکت مرکب از اریکسون، نوکیا، آی.بی.ام. ، توشیبا و اینتل گروهی به نام Special Interest Group یا SIG در این رابطه تشکیل دادند که در سال 1999 با پیوستن چهار شرکت دیگر: 3Com و لوسنت تکنولوژی و مایکروسافت و نهایتا موتورولا تعدادشان به 9 شرکت رسید.

بلوتوث جهت ایجاد اتصال بی سیم با پهنای باند کم ابداع شد تا مصرف آن به حدی ساده باشد که وارد زندگی روزمره گردد. همانطوری که اشاره شد ساده ترین مثال برای کاربرد بلوتوث، بروز رسانی یا update کردن دایرکتوری تلفن موبایل است. امروزه برای update کردن این لیست در موبایل، یا باید تلفن ها را یکی یکی به صورت دستی وارد کنید و یا از اتصال سیمی استفاده کنید و اینکه از اشعه مادون قرمز سود بجویید تا اطلاعات را از کامپیوتر به موبایل منتقل کنید. در این رابطه باید حتما از یک برنامه سنکرون کننده استفاده نمائید تا همزمانی لازم ایجاد شود. اما به کمک بلوتوث تمام این کارها به طور خودکار و بدون دخالت کاربر و به محض ورود تلفن به محدوده کامپیوتر انجام می شود. انتقال اطلاعات بصورت خودکار و به محض ورورد به یک محدوده خاص به کمک بلوتوث امکان پذیر است.

 

در حال حاضر بیش از 1200 شرکت عضو Bluetooth SIG هستند. سیستم مخابراتی بلوتوث روی باند 2.4GHz کار می کند و برد آن به بیش از 10 متر می رسد. کانال مخابراتی آن می تواند هم دیتا (آسنکرون) و هم از نوع صوتی (سنکرون) باشد که با پهنای باند 1Mb/s پشتیبانی می شود. امکان استفاده 3 کانال صوتی همزمان یا دیتای سیمتریک و یا دیتای آسیمتریک هم وجود دارد.

 

دستگاههای بلوتوث در ارتباط با هم از چندین روش مختلف سود می برند. ساده ترین حالت زمانی است که دو دستگاه با هم در ارتباط باشند. در چنین حالتی یک دستگاه بصورت master و دیگر به صورت slave کار می کند. به این حالت Piconet می گویند. اما اگر دو دستگاه با هم وارد محدوده شوند چه پیش خواهد آمد؟ چنین حالتی را Satternet می گویند که slave های یک piconet می توانند با master یا slave از piconet دیگر اقدام به اشتراک دیتا کنند. اما مسئله امنیتی چگونه حل می شود زیرا این دومی شاید دستگاه بلوتوث همسایه باشد. به وسیله سیستم شناسایی و حفظ حریم شخصی Authentication and Privacy کاربر می تواند سیستم خود را به نحوی تنظیم کند که فقط با هم تماس بگیرند.

 

اما آیا می دانید که برای استفاده از بلوتوث به چه ابزاری نیاز دارید؟ باید بگویم که سخت افزار بلوتوث در دو مدل Radio Module و Link Module معرفی شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این تکنولوژی به آدرس http://www.bluetooth.com مراجعه نمائید.

 


ارسال در تاريخ شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, توسط ارمین