مجله علمی - تفریحی
مجله علمی - تفریحی
گرداوری برترین ها در این وبلاگ

  تقریباً در حدود 80 درصد سیستم ها با قابلیت های گوناگون ، پردازنده اولین قطعه ای است که باید مورد توجه قرار گیرد . در پردازنده 4 فاکتور بیش از بقیه مورد توجه قرار می گیرد .

 

1- مهندسی ساخت :

 

 مهندسی ساخت یا Engineering یک پردازنده ، مهمترین عامل در تعیین کارایی یک پردازنده به خصوص است . در واقع مشخص کننده خصوصیات کلی یک گروه از پردازنده ها است .

 

2- فرکانس :

 

 در گذشته فرکانس مهمترین عامل در تعیین قدرت یک پردازنده به شمار می رفت اما در حال حاضر فرکانس پردازنده بیش تر برای مقایسه پردازنده های مشابه از یک نسل استفاده می شود با این حال فرکانس پردازنده کماکان رابطه خود را با کارایی پردازنده حفظ کرده اما از حالت خطی در آمده است . در واقع نمی توان گفت که یک پردازنده 4/2 گیگاهرتز از AMD کارایی مشابه با یک پردازنده 4/2 گیگاهرتزی از اینتل دارد . زیرا عملکرد و معماری این دو با هم متفاوت است .

 

3- حافظه کش سطح دو (L2) :

 

 نوعی حافظه سریع است که روی پردازنده تعبیه می شود . میزان این حافظه روی قیمت کل حافظه تاثیر فراوان دارد . بعضی نرم افزارها از میزان حافظه کش ، بهره زیادی می برند و بالا بودن آن تاثیر قابل توجهی در کارآیی آن ها دارد .

 

4- فرکانس مسیر :

 

 فرکانسی است که پردازنده و پل شمالی مادربورد در آن به تبادل اطلاعات می پردازند . بالا بودن این فرکانس موجب تبادل اطلاعات بیشتر بین پردازنده و مادربورد است .

 

برای انتخاب پردازنده مناسب کار شما ، بهترین کار این است که ابتدا زمینه کاری خود را تعیین کنید و سپس براساس دست به انتخاب بزنید . در ادامه زمینه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است :

 

نرم افزارهای رمزگذاری فایل صوتی و تصویری :

 

اکثر این نرم افزارها برای کار با پردازنده های دو هسته ای و چهار هسته ای بهینه سازی شده اند . بنابراین در درجه اول باید به دنبال پردازنده ای با تعداد هسته های بیشتر بود . اما کدام یک از پردازنده های اینتل یا AMD در این زمینه قوی تر هستند ؟ باید گفت که مهندسی Core2 های اینتل برای اینگونه نرم افزارها بسیار مناسب است . بدین منظور یک دو هسته ای حداقل توصیه ممکن است و همچنین هر چه حافظه کش بیش تر باشد کارآیی آن در اینگونه نرم افزار بالاتر خواهد بود .

 

نرم افزار های کاربردی :

 

در واقع منظور همان آنتی ویروس ها ، فشرده سازها یا آفیس است که به صورت روزانه با آن ها سرو کار داریم . در این نرم افزار استفاده از پردازنده های اینتل یا AMD تفاوتی با هم ندارند و تقریباً کارآیی یکسانی را ارائه خواهند کرد.

 

پس بهتر است به دنبال یک پردازنده دو هسته ای با فرکانس بالا ( با توجه به بودجه تان ) باشید و در صورت انتخاب Core2 ها هر چه حافظه کش بیش تر باشد بهتر است .

 

بازی ها :

 

 تقریباً تمام بازی های موجود توانایی بهره گیری از توانایی یک دو هسته ای را دارند و افزایش تعداد هسته تاثیر چشمگیری روی کارآیی آن ها ندارد . برای بازی کردن ، بهترین انتخاب یک دو هسته ای با فرکانس بالاتر است . اما از نظر برند AMD نمایش خوبی دارد .

 

به لحاظ نسبت قیمت به کارآیی ، دو هسته ای های اتلون X2 ، بهترین وضعیت را دارا هستند ، و در پردازنده های زیر 200 هزار تومان هم  اتلون X2 را که در نظر بگیرید از Core2 هم قیمت خود سریع تر است .

 

نرم افزارهای گرافیکی :

 

تمامی این نرم افزارها برای کار با چهار هسته ای ها بهینه سازی شده اند . بنابراین برای کارهای گرافیکی حرفه ای اولویت با یک چهر هسته ای است . در این جا نیز رقابت بین اینتل و AMD بسیار نزدیک است . به طوریکه برای خرید یک دو هسته ای زیر 200 هزار تومان ، پردازنده های اتلون X2 در ارجحیت هستند و برای بیش ازاین مقدار Core2 ها حرف اول رامی زنند .

 

اما برای سیستم های اداری و سیستم های خانگی که پردازش بالایی ندارند تک هسته ای های سمپرون یا سلرون مناسب هستند . ولی برای سایر کاربردها نیاز به یک دو هسته ای احساس می شود . همچنین برای کسانی که قصد اورکلاک دارند پردازنده های اینتل بهترین گزینه هستند .


ارسال در تاريخ یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, توسط ارمین