مجله علمی - تفریحی
مجله علمی - تفریحی
گرداوری برترین ها در این وبلاگ

چاپگر ازمتداول ترین دستگاه های خروجی در کامپیوتر است که از آن به منظور چاپ اطلاعات استفاده می شود . کاربران کامپیوتر صرف نظر از نوع استفاده ، ممکن است در مقطع زمانی خاصی نیازمند استفاده از چاپگر باشند. چاپگر ها دارای انواع متفاوتی هستند : جوهر افشان ، لیزری تک رنگ و لیزری رنگی . هر یک از چاپگرها (از چاپگر های جوهر افشان تا چاپگرهای لیزری ) دارای طراحی منحصر به فرد خود بوده و به منظور اهداف و کاربردهای خاصی ، طراحی شده اند.

 

جایگاه چاپگر

بیشتر متقاضیان در زمان انتخاب یک چاپگر ، علاوه بر در نظرگرفتن قیمت ، به پارامتر های دیگری نظیر سرعت و کیفیت نیز دقت می کنند و در اکثر موارد به دنبال خریدمحصولی هستند که تمام پارامترهای فوق در آن ها رعایت شده باشد. تولید کنندگان هم با اتکا به این مسئله سعی در افزایش کارایی محصولات خود و افزایش رضایت مشتریان دارند.چاپگرهای جوهر افشان باامکان اتصال به دوربین های دیجتال، تحولی بزرگ را در زمینه چاپ تصاویر ایجاد کرده اند. در مواردی که از جوهر و کاغذ مخصوص چاپ تصاویر در چاپگر های جوهر افشان استفاده شود ، تصاویر چاپ شده دارای کیفیت بسیار بالایی خواهند بود. کیفیت چاپ در چاپگر های لیزری تک رنگ ، یکی از نکات مهم و برجسته این نوع از چاپگر ها به حساب می آید. با توجه به امکانات ارائه شده توسط این نوع از چاپگرها ، نظیر حافظه و سینی محل استقرار کاغذ ،می توان از آنان در مواردی که به چاپ تعدادزیادی صفحه نیاز است ، استفاده کرد.از چاپگر های لیزری رنگی می توان به منظور چاپ متن و تصاویر با کیفیت و سرعت مناسب ، استفاده کرد . به موازات کاهش قیمت چاپگر های لیزری رنگی ، تعداد بیشتری از کاربران تمایل به استفاده از این نوع چاپگرها پیدا کرده اند.

ویژگی های مهم چاپگر

از مهم ترین ویژگی های مرتبط با چاپگر ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرعت :

یکی از مهم ترین عوامل حضور موفقیت آمیز در صحنه رقابت تجاری بین تولید کنندگان افزایش سرعت چاپگر هاست . تولید گنندگان همواره به منظور افزایش توان رقابتی محصولات تولیدی خود و پاسخگویی به نیاز متقاضیان ، تعداد صفحاتی را که یک چاپگر می تواند در واحد زمان (دقیقه) چاپ کند ،مد نظر قرار داده اند . سرعتی که تولید کنندگان روی آن متمرکز و آن را به عنوان یکی از شاخص های چاپگر های تولیدی خود عنوان می کنند،صرفا به چاپ اسناد متنی ساده یا سرعت چاپ در حالت پیش نویس ، مربوط می شود(مدت زمان ارسال اطلاعات از کامپیوتر برای چاپگر در محاسبات اعلام شده ،لحاظ نمی شود)سرعت اعلام شده توسط تولید کنندگان با آن چیزی که در عمل محقق می شود، در برخی حالات دو یا سه مرتبه (در بعضی موارد بیش از دو یا سه مرتبه)بیشتر بوده و عملا در زمان چاپ به زمان اعلام شده توسط شرکت سازنده نمی توان دست یافت. به عنوان مثال ، در بررسی انجام شده روی تعدادی از چاپگر های جوهر افشان که تولید کنندگان سرعت آنان را در حالت چاپ متن ،بین 2/5 تا 21 صفحه در دقیقه ( PPM ) اعلام کرده بودند، در عمل سرعت بین 1/9 تا 7/2 صفحه در دقیقه ،محقق شده است . در وضعیتی مشابه ، در مواردی که تولید کنندگان سرعت چاپ تصاویر را بین 2/2 تا 15 صفحه در دقیقه عنوان کرده بودند ،در عمل و با توجه به تست های انجام شده ، محدوده فوق به 0/5 تا 1/5 تنزل پیدا کرده بود.وضعیت فوق مختص چاپگر های جوهرافشان نبوده و در رابطه با چاپگر های لیزری تک رنگ و رنگی نیز صدق می کند . در بررسی انجام شده روی تعدادی از چاپگرهای لیزری تک رنگ ، سرعت بین 10 تا 18 صفحه در دقیقه در عمل برای چاپ متن ، محقق شده است . سرعت فوق ، بین یک تا سه مرتبه کمتر از تعداد صفحاتی است که توسط تولید کنندگان اعلام می شود . این وضعیت در چاپگر های لیزری رنگی و در هنگام چاپ تصاویر ،بدتر نیز می شود. به عنوان مثال ، در چاپگر های لیزری رنگی سرعت چاپ تصاویر بین یک تا سه صفحه در دقیقه بوده و این میزان هشت مرتبه کمتر از آن چیزی است که تولید کنندگان در آگهی های تبلیغاتی خود اعلام می کنند !

کیفیت چاپ:

تقریبا تمامی چاپگرهای لیزری رنگی و تک رنگ ، متن را با بالا ترین کیفیت و سرعت چاپ می کنند. چاپگر های لیزری رنگی ، نمودار های رنگی و تصاویر گرافیکی دو بعدی را به خوبی چاپ می کنند ، اما کیفیت عکس های چاپ شده توسط آنان ، قابل قیاس با چاپگر های جوهرافشان نیست (درصورت استفاده از کاغذ های مخصوص گلاسه به همراه چاپگر های جوهر افشان ،کیفیت تصاویر وضعیت به مراتب مطلوب تری را پیدا خواهد کرد). کیفیت چاپ متن در بیشتر چاپگرهای جوهر افشان مشابه چاپگر های لیزری نبوده و در برخی موارد تشخیص یک متن با جزئیات واضح روی تصاویر ، مشکل است.

دقت چاپ:

چاپگرهای جوهرافشان معمولا دارای حداکثر دقت 1200* 2400 نقطه در اینچ(  dpi ) هستند. دقت چاپ در چاپگر های جدید جوهر افشان به مرز 1200*4800 نقطه در اینچ نیز رسیده است . بهترین روش به منظور بررسی کیفیت چاپ یک چاپگر ، مشاهده نمونه خروجی تولید شده توسط آن است. چاپگرهای لیزری تک رنگ ،معمولا دارای دقتی بین 600* 600 یا 1200*1200 نقطه در اینچ هستند . وضعیت فوق در چاپگرهای لیزری رنگی به 1200*1200یا 2400*2400 نقطه در اینچ می رسد . دقت فوق ، برای چاپ متون و تصاویر گرافیکی ساده بسیار مناسب است.

قیمت چاپ هر صفحه :

قیمت کارتریج در چاپگر های جوهر افشان بالا است. معمولا کارتریج هایی که دارای قیمت مناسب تری هستند، از جوهر کمتر استفاده می کنند . هر کارتریج توانایی چاپ سیصد تا هشتصد صفحه را دارد . لازم است در زمان انتخاب چاپگر های جوهر افشان ، قیمت تمام شده هر صفحه تک رنگ و رنگی را محاسبه کرده و از ان به عنوان یک پارامتر در تصمیم گیری برای خرید یک پرینتر ، مد نظر قرار گیرد . بیشتر تولید کنندگان استفاده از کارتریج هایی با کیفیت بالارا پیشنهاد می کنند. قیمت کارتریج های فوق از کارتریج های معمولی کمی گران تر بوده ، اما حجم جوهر استفاده شده در آنان دو برابر است.. بدیهی است در چنین مواردی قیمت تمام شده چاپ یک صفحه کاهش پیدا خواهد کرد. تولید کنندگانی مانند  Canon  ،  Epson و Hp ، کارتریج هایی را وارد بازار کرده اند که هر رنگ دارای کارترج اختصاصی خود است (در مقابل استفاده از یک کارتریج برای تمامی رنگ ها ). البته قیمت کارتریج های فوق نسبت به کارتریج های معمولی اندکی بیشتر است. چاپگرهای لیزری رنگی از یک تونر کارتریج جداگانه برای هر رنگ استفاده می کنند. در بررسی اولیه به نظر می آید با توجه به قیمت بالای کارتریج این نوع چاپگر ها، قیمت تمام شده چاپ هر صفحه بیشتر از چاپگر های جوهر افشان باشد ، اما به دلیل این که هر کارتریج در این نوع از چاپگر ها توانایی چاپ شش هزار تا دوازده هزار صفحه را دارند ، قیمت تمام شده چاپ یک صفحه در آنان پایین تر از چاپگر های جوهر افشان خواهد بود.

امکانات:

تقریبا تمامی چاپگرها ی جوهرافشان ، امکانات یکسانی را ارائه و دارای حداقل حافظه(بافر)بوده، اما امکانات لازم به منظور اتصال به شبکه را دارا نیستند. تعداد کمی از تولیدکنندگان ، اقدام به ارائه چاپگرهای جوهرافشان با کاربردتجاری کرده اندکه دارای امکانات بیشتری نظیر :حافظه بیشتر ، امکان اتصال به شبکه و سینی اختیاری محل قرار دادن کاغذ هستند. چاپگرهای لیزری معمولا دارای امکانات بیشتری نسبت به چاپگرهای جوهرافشان هستند.

چاپگرهای لیزری تک رنگ ، توانایی نگهداری 150 تا700 برگ را دارند(مقدار فوق در چاپگرهای لیزری تک رنگ حرفه ای ، ششصدبرگ است ). چاپگرهای لیزری رنگی ، توانایی نگهداری 200 تا 1200برگ را دارند. روی این چاپگرها امکان نصب سینی کاغذ به منظور افزایش تعداد کاغذها تا پنج هزار برگ نیز وجود دارد. بیشتر چاپگرهای لیزری ،دارای حداقل هشت مگابایت حافظه (بافر) هستند. افزایش میزان حافظه چاپگر ، امکان چاپ همزمان تعداد صفحات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد. میزان حافظه چاپگر برای کاربرانی که حجم عملیات چاپ آنان بالا است 32 مگابایت پیشنهاد می شود.

 چاپ عکس:

برخی از چاپگر های جوهر افشانی که قابلیت چاپ عکس را دارند، از یک پورت اختصاصي  ، به منظور اتصال مستقیم چاپگر به دوربین دیجیتالی استفاده می کنند. با استفاده از این پورت، دوربین دیجیتال به چاپگر متصل و امکان ارسال تصاویر انتخابی برای چاپگر فراهم می شود(نیازی به استفاده ازکامپیوتر نیست). با استفاده از چاپگرهای جوهر افشان و به کار گیری مناسب کاغذهای مخصوص چاپ عکس ، می توان کیفیت چاپ تصاویر را تا حدود زیادی افزایش داد.

بررسی مشخصات

چاپگرهای جوهرافشان

این نوع ازچاپگرها دارای سرعت چاپ پایین بوده ، اما قیمت آن ها نسبت به سایرچاپگرها مناسب تر است . این چاپگرها ، نقاط کوچک رنگی را روی کاغذ افشانده و سپس در صورت نیاز ، رنگ های دیگر نیز روی این نقاط پاشیده می شودتا رنگ مورد نظربه دست آید.. حداکثر دقت چاپ در این چاپگرها نسبت به چاپگرهای لیزری رنگی و تک رنگ کمتر است. این چاپگر ها ، به منظور استفاده کاربران خانگی ، دانش آموزان وافرادی که انتظار بالایی در ارتباط با کیفیت و سرعت چاپ را ندارند، طراحی شده اند. همواره قیمت بالای یک چاپگر ،نشان دهنده کیفیت بالای چاپ تصاویر نیست. ممکن است برخی از چاپگرها دارای قیمت بالایی باشند ،اما کیفیت چاپ تصاویر توسط آنان مناسب نباشدیا ممکن است برخی چاپگرها ی ارزان قیمت دارای کیفیتی مطلوب به منظور چاپ تصاویر باشند. قیمت اصلی یک چاپگر جوهر افشان صرفا محدود به قطعات استفاده شده در تولید چاپگر نبوده و هزینه کارتریج های مصرفی آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد. تولید کنندگان به منظور موفقیت در بازار یابی ،اقدام به طراحی و عرضه چاپگرهای جوهر افشانی کرده اند که می توان آن ها را با قیمت بسیار مناسبی تهیه کرد. در زمان انتخاب این نوع از چاپگر ها ، باید بررسی لازم در خصوص هزینه کارتریج های مصرفی آنان انجام شود(در برخی موارد قیمت کارتریج مصرفی از قیمت چاپگر بیشتر است.(

پارامتر های زیر را می توان در زمان انتخاب یک چاپگر جوهر افشان در نظر گرفت:

کیفیت چاپ:

با این که قیمت در چاپگر های جوهرافشان همواره نشان دهنده کیفیت چاپ نیست،اما در مواردی می تواندبا آن نیز مرتبط باشد. پیشنهاد می شود قبل از انتخاب چاپگر مورد نظر خود ، بررسی لازم در خصوص قیمت و کیفیت چاپ انجام شود.

حداکثر دقت چاپ:

)حداقل : از 1200*1200تا 2400*2400نقطه در اینچ .حداکثر :از1200*2400تا 1200*4800  نقطه در اینچ). دقت چاپ هر چاپگر برحسب نقطه در اینچ مربع است.بنابراین هر اندازه تعداد نقاط چاپ شده در یک اینچ مربع بیشتر باشد ، کیفیت چاپ نیز بالاتر می رود.

سینی کاغذ و ظرفیت کارتریج:

)حداقل : 50تا100برگ.حداکثر 100تا 250برگ).بیشتر چاپگرهای طراحی شده برای مصارف خانگی ،فاقد سینی کاغذ بوده و کاربران ملزم به قرار دادن مکرر کاغذ درون چاپگر هستند. در بیشتر چاپگر های ارزان قیمت ،به ازای چاپ هر پنجاه تاصد صفحه ،باید کارتریج تعویض شود.در صورتی که از چاپگر به منظور چاپ تصاویر تمام رنگی استفاده شود،تعداد صفحاتی را که می توان چاپ کرد ،از مقدار فوق نیز کمتر است (تعویض زود هنگام کارتریج.(

بررسی هزینه تعویض کارتریج :

در زمان انتخاب این نوع از چاپگر ها ، باید در خصوص هزینه کارتریج های مصرفی و تعداد صفحاتی را که می توان با هر کارتریج چاپ کرد، بررسی کرد(در برخی موارد ،قیمت کارتریج مصرفی از قیمت چاپگر بیشتر است.(

چاپگر های لیزری تک رنگ

چاپگر های لیزری تک رنگ دارای بهترین شرایط از نظر قیمت ، کیفیت چاپ و سرعت بوده و از آنان اغلب در منازل و ادارات استفاده می شود. بیشتر کاربران خانگی که نیازمند سرعت مناسب به منظور چاپ متون خود هستند ،چاپگرهای لیزری تک رنگ را ه چاپگرهای جوهر افشان ترجیح می دهند . قیمت این چاپگرها نسبت به چاپگرهای جوهر افشان بیشتر است و متون چاپ شده توسط آن ها دارای کیفیت بهتری بوده و یمت تمام شده چاپ هر صفحه توسط این چاپگرها نیز پایین تر ازچاپگرهای جوهر افشان است.قیمت تونر چاپگر های فوق ،نسبت به کارتریج چاپگرهای جوهر افشان دارای قیمت مناسب تری بوده و تعداد صفحات چاپ شده توسط این تونر ها نیز بیش از صفحات چاپ شده توسط کارتریج های چاپگر های جوهر افشان است،اما در صورت ضرورت چاپ متون به صورت رنگی ،استفاده از چاپگرهای جوهر افشان پیشنهاد می شود. در صورتی که بودجه لازم برای تهیه چاپگر موجود باشد ،می توان هر دو نوع چاپگر را تهیه کرد. در چنین مواردی می توان به منظور چاپ متون از چاپگر لیزری استفاده کرده و طول عمر کارتریج های چاپگر جوهر افشان را افزایش داد.

پارامتر های زیر را می توان در زمان انتخاب یک چاپگر لیزری تک رنگ در نظر گرفت .

سرعت چاپ متن:

)حداقل : 9تا12صفحه در دقیقه ، حداکثر :11تا18صفحه در دقیقه).سرعت های فوق ،نشان دهنده سرعت چاپ این نوع از چاپگرهادر رابطه با صفحاتی است که صرفا شامل متن هستند(کاربرداولیه چاپگر های لیزری تک رنگ به منظور چاپ متن است). چاپگرهای لیزری تجاری دارای توانی معادل دو برابر توان چاپگرهای کوچک و خانگی هستند.

حداکثر دقت چاپ:

)حداقل:600*600تا1200*1200 نقطه در اینچ).دقت چاپ هر چاپگر برحسب نقطه در اینچ اندازه گیری می شود. واحد فوق ، نشان دهنده تعداد نقاط چاپ شده در یک اینچ مربع است . بنابراین هر اندازه تعداد ,

توسط ارمین