مجله علمی - تفریحی
مجله علمی - تفریحی
گرداوری برترین ها در این وبلاگ

نمایشگرهای ال سی دی کمتر از یک چهارم فضای اشغال شده توسط یک CRT را اشغال میکنند و توان مصرفی آنها نیز تنها یک سوم CRT ها است . نمایشگرهای ال سیlcd03 دی تصاویر واضحتری نیز ارایه می کنند و به دلیل ماهیت نمایش پیکسل ها در آنها ، چشم را کمتر اذیت می کنند .

 

سایز :

 

 اولین سوال هنگام خرید یک ال سی دی اندازه صفحه نمایش یا سایز آن است . سایز بیان شده برای یک نمایشگر ال سی دی اندازه قطر واقعی تصویر است اما در CRTها این اندازه شامل لبه های لوله اشعه کاتدی که توسط بازل پوشیده می شود نیز است . بنابر این یک ال سی دی حدود یک اینچ از CRT هم سایز خود بزرگتر است . در نمایشگرهای ال سی دی پیکسل ها از نظر فیزیکی ثابت هستند و بنا بر این نوع نمایشگر ها تنها یک رزولوشن طبیعی دارند . این رزولوشن برای ال سی دی های 15 اینچ معمولا 768*1024 و برای 17 اینچ 1024*1280 است . رزولوشن طبیعی ال سی دی یک نکته مهم هنگام خرید محسوب می شود و بهتر است خوب به آن دقت کنید .

 

سرعت بازسازی تصویر و زمان پاسخگویی:

 

نمایشگرهای CRT تصاویر را با رسم مجدد کل تصاویر موجود در صفحه و به تعداد دفعات زیاد در یک ثانیه نمایش می دهند . 60هرتز به معنای 60 بار بازسازی در یک ثانیه است . در نمایشگرهای ال سی دی هر پیکسل صفحه نمایش توسط یک ترانزیستور کنترل می شود . این پیکسل ها تا زمانیکه دستور به آنها نرسد روشن می مانند و تنها پیکسلی که قرار است تغییر کندبه روز آورده می شود . این بدان معناست که تصویر چشمک نخواهد زد و وضوح تصویر بالا خواهد رفت و کمتر باعث خستگی چشم می شود . به این تغییر حالت پیکسل ها زمان پاسخگویی می گویند . زمان پاسخگویی کمتر بهتر است و این موضوع خود را بیشتر در بازی ها نشان می دهد . بطور کلی زمان پاسخگویی زیر 10 میلی ثانیه ، به اندازه کافی سریع است تا چشم بتواند حرکت کامل را درک کند .

 

رزولوشن :

 

بزرگترین مشکل ال سی دی ها رزولوشن آن ها است همانطور که گفته شد ال سی دی ها تنها یک رزولوشن طبیعی دارند که در آن بهترین کیفیت تصویر را خواهد داشت . سایر رزولوشن ها باعث افت کیفیت می شود .

 

زاویه دید :

 

زاویه دید در گذشته یکی از مشکلات ال سی دی ها بود .چون نگاه به صفحه در زوایای تند باعث کاهش کیفیت تصویر می شد . اما در حال حاضر این مشکل حل شده است . یک قانون کلی وجود دارد که نمایشگر ال سی دی با نسبت کنتراست بالا و زمان پاسخگویی پایین زاویه دید وسیعی نیز خواهد داشت .

 

نسبت کنتراست :

 

به زبان ساده نسبت کنتراست در یک ال سی دی عبارتست از نسبت درخشندگی روشن ترین رنگ (سفید) به درخشندگی تیره ترین رنگ (سیاه) . هرچه این نسبت بزرگتر باشد اختلاف بین نقاط تیره و روشن بیشتر است . اکثر نمایشگرهای ال سی دی نسبت کنتراست بین 30:1 تا 60:1 دارند.

 

میزان روشنایی :

 

این اصطلاح بیانگر میزان نوری است که بر حسب کاندلا (cd) از واحد سطح صفحه نمایش خارج می شود در LCD ها این کمیت بین 250 تا 700 است . به طور کلی میزان روشنایی چیزی نیست که بخواهید زیاد نگران آن باشید .

 

نسبت تصویر :

 

برای هر شکل دو بعدی ، نسبت تصویر به صورت  نسبت بعد بزرگتر آن به بعد کوچکتر آن تعریف می شود. در مورد نمایشگر ها نیز این نسبت از تقسیم طول به عرض نمایشگر بدست می آید . به طور معمول نمایشگرها با نسبت تصویر 4:3 ساخته می شوند . اما به تازگی ها با آمدن دی وی دی ها و تصاویر تلویزیونی مدرن که در فرمت واید عرضه می شوند نمایشگرهایی با نسبت تصویر واید عرضه شده اند تا اینگونه تصاویر را در اندازه واقعی آن ها نمایش دهد . نمایشگرهای واید نه تنها برای تماشای فیلم هایی با رزولوشن واید مناسب تر هستند بلکه هنگام کار در دیندوز نیز دسکتاپ بزرگتری در اختیار شما قرار می دهند.

 

 نمایشگرهای واید با نسبت تصویر 16:10 ساخته می شوند . معمولا این نمایشگرها از سایز 19 اینچ و به بالا ساخته می شوند .

 

DVI :

 

 ورودی ویدئویی دیجیتال یا DVI با یک اتصال DVI داده ها بدون افت کیفیت به شکل دیجیتال انتقال پیدا می کنند . این بدان معناست که پیکسل ها به بهترین شکل ممکن روی صفحه به نمایش در می آیند .

 

حرف آخر:

 

برای بازی : برای گیم بازها کلیدی ترین موضوع برای انتخاب ال سی دی رزولوشن طبیعی مانیتور است . رزولوشن پایین سبب پایین آمدن کیفیت تصویر می شود . فاکتور کلیدی دوم زمان پاسخگویی است که بهتر است حداکثر 8 باشد .

 

برای کارهای گرافیکی و CAD : برای کارهای مدل سازی سه بعدی ، یک ال سی دی با کیفیت بالا بسیار تاثیر گذار است .البته برای کارهای گرافیکی CRT ها گزینه مناسب تری هستند .

 

اما کاربران این دسته بیشتر باید ، کنتراست بالا و رزولوشن بالا را مورد توجه قرار دهند.

 

فیلم : برای تماشای فیلم نیاز به یک ال سی دی بزرگ است و بهتر است از نوع واید باشد .

 

مصارف خانگی و اداری : برای خانه و اداره ، هرچه ال سی دی بزرگتر باشد بهتر است .

 

صفحه نمایش هایی که قابلیت چرخش دارند نیز می توانند مورد توجه باشند .


ارسال در تاريخ یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, توسط ارمین