مجله علمی - تفریحی
مجله علمی - تفریحی
گرداوری برترین ها در این وبلاگ

 رشد هاردهاي اكسترنال كه از اوايل سال گذشته شتاب بيشتري گرفت در سال جديد نيز ادامه دارد. اين قطعات كه كاربردهاي جديد و فراواني براي آنها به وجود آمده  اكنون بازار قابل توجهي دارند و اكثر توزيع‌كنندگان داخلي نيز تلاش‌هاي زيادي را براي به دست آوردن سهم بيشتر بازار شروع كرده‌اند هر چند که تا کنون تنها سازگار ارقام به اهداف خود نزديک شده است. مهمترين ويژگي اين محصولات توانايي انتقال و جا به جايي اطلاعات است كه در ظرفيت‌هاي مختلف توليد مي‌شوند و اكنون مدل‌هاي پرتابل با ظرفيت‌هاي 2ترابايت را نيز مي‌توان در بازار ديد. ضمن اينكه برخي خصوصيات ديگر باعث ايجاد تنوع و البته اختلاف قيمت در ميان اين قطعات مي‌شود

  

اندازه


به طور كلي 3 اندازه استاندارد و رايج براي هاردديسك‌ها وجود دارد. مدل‌هاي 5/3 اينچي كه هاردهاي معمولي و داخلي كامپيوتر را تشكيل مي‌دهند و براي استفاده از آنها به صورت پرتابل بايد از باكس‌هاي ويژه استفاده كرد كه باعث افزايش اندازه آن مي‌شود. مدل‌هاي بعدي كه رايج‌ترين نوع از هاردديسك‌هاي پرتابل هستند در گروه 5/2 اينچي‌ها قرار مي‌گيرند. در ابتدا اين مدل‌ها صرفا براي تامين ظرفيت نوت‌بوك‌ها استفاده مي‌شدند اما پس از مدت كوتاهي با توليد باكس‌هاي مخصوص آنها، به شكل هاردهاي اكسترنال مطرح شدند. اين مدل‌ها اندازه معقولي دارند و به راحتي در جيب جا مي‌شوند ضمن اينكه از نظر برق مورد نياز، مصرف آنها در حدي نيست كه احتياج به تجهيزات خاصي باشد. مدل‌هاي بعدي شامل هاردديسك‌هاي      8/1 اينچي مي‌شوند كه از نظر اندازه نسبت به گروه قبل كوچك‌تر بوده اما از نظر ظرفيت با محدوديت‌هاي بيشتري رو به رو هستند.

 

برق

 

بزرگ‌ترين مشكل هاردهاي اكسترنال مسئله تامين برق آنها است. بديهي است كه اگر براي جا به جايي اطلاعات هميشه لازم باشد يك بسته جانبي شامل رابط‌ها و آداپتور همراه دستگاه باشد، چندان خوشايند نخواهد بود و استفاده از اين تجهيزات را محدود مي‌كند با اين حال اكنون از روش‌هاي مختلفي براي تامين برق مورد نياز هاردهاي اكسترنال استفاده مي‌شود.

اغلب مدل‌هايي كه داراي رابط USB هستند مي‌توانند از همين رابط نيز براي تامين برق استفاده كنند و ولتاژ ارائه شده در پورت USB انرژي موردنياز دستگاه را تامين خواهد كرد. به همين دليل در برخي از اين قبيل محصولات دو رابط USB براي انتقال اطلاعات و تامين برق دستگاه ديده مي‌شود. نوع بعدي شامل آداپتورهاي كوچك مي‌شوند كه برق دستگاه را به طور مستقيم از برق شهري تامين مي‌‌كنند و در مقايسه با مدل‌هاي قبل محدوديت‌هاي ويژه خود را دارند. در گروه سوم نيز باتري‌ها وظيفه تامين برق را برعهده دارند.

 

رابط

 

رابط USB پرطرفدارترين رابط هاردهاي اكسترنال است زيرا علاوه بر اينكه توسط تمام كامپيوترهاي امروزي پشتيباني مي‌شود، سرعت قابل قبولي داشته و از آن مي‌توان براي تامين برق استفاده كرد. رابط ديگر فايرواير است كه در دو مدل 400 و 800 وجود دارد. اين اعداد نشان‌دهنده سرعت انتقال اطلاعات از طريق اين رابط هستند كه در حالت دوم معادل 800 مگابيت در ثانيه خواهد بود. برخي مدل‌ها توانايي پشتيباني از هر دو رابط را دارند. رابط سوم eSATA است كه از نظر سرعت بر فايرواير 800 غلبه مي‌كند اما از نظر كاربرد و استفاده از آنها در تمام كامپيوترها با مشكل مواجه است.

مادربوردهاي جديد معمولا حاوي پورت eSATA هستند ولي در صورتيكه مجهز به اين امكانات نباشند بايد از كارت‌هاي PCI در دسكتاپ‌ها و PCIe براي نوت‌بوك‌ها استفاده كرد. رابط‌هاي SCSI در هاردهاي اكسترنال به ندرت مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

 

شبكه

 

يك هارد اكسترنال با ظرفيت بالا مي‌تواند نقش درايو NAS را در شبكه بازي كند. اين درايو امكان اشتراك اطلاعات بين تمام كامپيوترهاي مرتبط با شبكه را فراهم مي‌كند. برخي از هاردهاي اكسترنال مجهز به پورت اترنت و يا شبكه Wi-Fi هستند كه اين مدل‌ها در مقايسه با ديگر هاردهاي اكسترنال از قيمت بالاتري برخوردارند. به اين ترتيب مي‌توان آنها را مستقيما به شبكه وصل كرد و نيازي به اتصال از طريق يك كامپيوتر ديگر نيست. با اين حال قيمت آنها براي كاربران عادي و كاربردهاي معمولي چندان منطقي نيست.

 

سرعت

 

سرعت هاردهاي پرتابل به دو عامل سرعت ديسك و حافظه بافر آنها وابسته است. دو سرعت رايج براي هاردها 5400 و 7200 دور در دقيقه هستند كه سرعت 5400 دور در دقيقه در مورد هاردهاي 5/2 اينچي بيشتر ديده مي‌شود. افزايش سرعت ديسك باعث مصرف بيشتر انرژي و محدوديت‌هايي از اين دست خواهد شد به همين دليل اغلب هاردهاي پرتابل با اندازه‌هاي كوچك از اين سرعت استفاده مي‌كنند. بافر نوعي حافظه موقتي است كه اطلاعات پس از خوانده شدن از روي پلاتر به آن منتقل شده و سپس از طريق رابط‌ها جا به جا مي‌شود.مدل‌هاي معمولي داراي 2 مگابايت بافر هستند ولي مدل‌هاي سريع‌تر از 8 و 16 مگابايت بافر استفاده مي‌كنند و هر چقدر اين مقدار بافر بيشتر باشد تاثير بيشتري در سرعت انتقال اطلاعات خواهد گذاشت.

 

نرم‌افزار

 

معمولا كاربرد هاردهاي پرتابل توسط نرم‌افزار تعيين مي‌شود. اين هاردديسك‌ها با هر سه نوع سيستم‌عامل ويندوز، مكينتاش و لينوكس سازگار هستند و بنابراين محدوديتي از اين بابت ندارند. اما اينكه چه توانايي‌هايي داشته باشند موضوعي است كه نرم‌افزارها آن را تعيين خواهند كرد. برخي از هاردهاي پرتابل قابليت آرشيو فايل‌ها را دارند و بنابراين نرم‌افزارهايي با قابليت دسته‌بندي و جست‌وجوي فايل در كنار آنها ارائه مي‌شود. گروه ديگر براي پشتيبان‌گيري از اطلاعات استفاده مي‌شوند و مي‌تواند از طريق تنظيمات نرم‌افزاري تغييرات اعمال شده روي pc را به هاردديسك نيز منتقل مي‌كنند. نرم‌افزارها معمولا از طريق سيستم‌عامل اجرا مي‌شوند و نصب اغلب آنها به ندرت روي هاردهاي پرتابل انجام مي‌شود. هاردهاي اكسترنال و پرتابل معمولا از يك هارد نوت‌بوك 5/2 اينچي به همراه يك باكس و رابط آن تشكيل شده‌اند بنابراين امكان ساخت آنها نيز وجود دارد هر چند كه در حد هاردهاي پرتابل آماده ظرافت دنخواهد داشت اما به عنوان يك گزينه با هزينه كمتر موجود است.

معمولا باكس به همراه رابط بين 5 تا 25 هزار تومان به فروش مي‌رسند و هاردديسك نيز بنا به ظرفيتي كه دارد قيمت متفاوتي خواهد داشت.


ارسال در تاريخ یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, توسط ارمین